Ajankohtaista: Buster uudistaa suurten avoveneiden klassikot

14.10.2021

Buster uudistaa suurten avoveneiden klassikot

New Buster SuperMagnum 2022

Suurten avoveneiden klassikko Buster Magnum uudistuu. Vuosimallin 2022 Magnum ja SuperMagnum ovat entistäkin tyylikkäämpiä ja selkeämpiä veneitä. Uudistuksessa on painotettu erityisesti kuljettajan alueen ergonomiaa, näkyvyyttä ja matkustusmukavuutta. Pulpetit on uudistettu kokonaan ja uudet, entistä pystymmät tuulilasit parantavat näkyvyyttä ja suojaavat myös matkustamon takaosaa.

Yli seitsenmetrisissä veneissä on vakuuttavaa ja turvallista ison veneen tuntua. Huolellisissa testeissä viimeistellyt rungot tekevät ajo-ominaisuuksista hauskat, johdonmukaiset ja turvalliset kovassakin kelissä. Magnum ja SuperMagnum sopivatkin erinomaisesti niin yhteysveneeksi Itämeren ulkosaaristoon kuin vauhdikkaaseen retkeilyyn Atlantin rannikolle. 

Uusi Buster Magnum on 7,2 metriä pitkä kahdeksan hengen avovene, jonka suurin moottorivaihtoehto on Yamaha F225 V6. Buster SuperMagnum on 20 senttiä pidempi ja veneen voi varustaa Yamaha F300 V6 -moottorilla. SuperMagnumin suurin henkilömäärä on 10. Kumpikin vene pärjää hyvin suuremmassakin lastissa: Magnumin kantavuus on 884 kiloa ja SuperMagnumin 1101 kg.   

Buster Magnum siirtyy uudistuksessa viidenteen mallisukupolveen. Ensimmäinen Magnum esiteltiin vuonna 1990 ja siitä on tullut Pohjoismaiden suosituin suuri avovene. Uusi SuperMagnum edustaa kolmatta mallisukupolvea; alkuperäinen SuperMagnum esiteltiin vuonna 2013.

Uutta ergonomiaa ja paljon säilytystilaa

New Buster SuperMagnum 2022 console
Uusien pulpettien suunnittelussa on painotettu erityisesti ergonomiaa ja hyvää näkyvyyttä. Buster SuperMagnumin vakiovarustukseen kuuluu mahtavan kokoinen, 16-tuumainen Buster Q -älynäyttö elektronisine karttoineen. Lisävarusteena voi hankkia toisen, kymmentuumaisen näytön myös kartanlukijan pulpettiin. Ohjauspulpettiin on varattu asennuspaikat myös Yamaha Helm Master EX -järjestelmän ohjaimelle ja näytölle.

Uusissa, moderneissa pulpeteissa on huomioitu nykypäivän käyttäjien tarpeet: pienille tavaroille, lompakolle ja puhelimelle löytyvät turvalliset säilytyspaikat ja omien laitteiden lataaminen käy helposti. Ergonomia on kauttaaltaan harkittua ja kaikki hallintalaitteet ovat mukavasti kuljettajan käden ulottuvilla. 

Pulpettien materiaali on vaihtunut aiempien mallien lujitemuovista rotaatiovaletuksi polyeteeniksi. Rakenne on iskunkestävä, hiljainen ja se kestää hyvin kulumista. 

Ohjaamon keskipiste on molemmissa malleissa mahtavan kokoinen toisen sukupolven 16" Buster Q -älynäyttö, joka yhdistää samaan infotainment-järjestelmään elektroniset Navionics-kartat, radion, säätiedot ja moottorin mittarit. Joustava split screen -näytönjako mahdollistaa esimerkiksi kahden eri mittakaavaisen kartan käyttämisen yhtä aikaa, jolloin toiselta kartalta seurataan reitin yleiskuvaa ja toiselta lähialueen yksityiskohtia.  

SuperMagnumin varustusta voi täydentää myös toisella, 10-tuumaisella Buster Q-näytöllä, jonka avulla kartturin paikalla voi tutkia karttoja tai soittaa musiikkia kuljettajaa häiritsemättä. Buster App -mobiilisovelluksella veneen tiedot ovat omistajan käytettävissä paikasta riippumatta.

Infotainment-järjestelmää voi täydentää lukuisilla lisävarusteilla, saatavilla on mm. Raymarinen CHIRP -kalakaiku, AIS ja langaton kaukosäädin. 

Keulaosan muokattavuus lisää veneen käyttömahdollisuuksia. Molemmille puolille keulaa voi asentaa vapalaatikot, jolloin veneen etuosa toimii viihtyisänä oleskelutilana ja sitä voi hyödyntää myös kalastuksessa.  

Arkisiin käyttötarpeisiin on vastattu myös selkeyttämällä takapenkin alla olevaa tärkeää säilytystilaa. Uudella komponenttien sijoittelulla säilytystilasta on saatu selkeämpi ja käytettävämpi. U-mallinen tilava takapenkki on nyt vakiona sekä Magnumissa että SuperMagnumissa.

Pystympi tuulilasi vaikuttaa myös matkustusolosuhteisiin veneen takapenkillä: tuulensuoja on entistä parempi. Uusi sivuprofiili on myös selvästi erottuva kauempaakin katsottuna. 

Molempiin malleihin saatavilla lisävarusteena istuinten offshore-joustojalat. Magnumissa joustojalat ovat erillinen tehdasoptio, SuperMagnumissa osa Premium-pakettia.

Tehdasasenteisena lisävarusteena on saatavana peräkuomu, joka kiinnittyy tuulilasiin näppärästi vetoketjulla. Säilytystä varten on saatavilla erilliset satamakuomut sekä keulaan että perään. 

Taloudellista matkantekoa kovassakin vauhdissa  

Molemmat veneet ovat suuresta koosta ja suorituskykyisestä rungosta huolimatta taloudellisia: matkanopeudessa kulutus on reilu litra ja huippunopeudellakin enimmillään noin kaksi litraa meripeninkulmalla. Buster Magnumin huippunopeus Yamaha F225 V6 -moottorilla on noin 45 solmua, SuperMagnumin huippunopeus nousee Yamaha F300 V6 -moottorilla yli 50 solmuun. 

Molemmissa malleissa polttoainetankin koko on 300 litraa. Tämä merkitsee matkanopeudella yli 450 kilometrin toimintamatkaa. 

Optimoitu uusille, elektronisesti hallittaville Yamaha-moottoreille

Uuden Buster SuperMagnumin runko on optimoitu tammikuussa esitellylle, digitaalisilla hallintalaitteilla varustetulle Yamaha F300 V6 -uutuusmoottorille. F300 on saanut uudistuksessa aiemmin vain kaikkein suurimmissa XTO Offshore -lippulaivamalleissa käytössä olleen Digital Electronic Control (DEC) -järjestelmän. 

Järjestelmään kuuluu mm. pehmästi ja tarkasti toimiva digitaalinen ohjaus (Digital Electric Steering, DES), jonka ansiosta veneen ohjattavuus on merkittävästi parempi kuin hydraulisella ohjausjärjestelmällä ja ohjausvastetta voi muuttaa helposti tilanteen tai omien mieltymysten mukaan: ruorin kierrosten määrää ääriasennosta toiseen voi säätää neljästä yhdeksään. Ohjausvaste säätyy myös automaattisesti moottorin kierrosluvun mukaan. Automaattinen trimmiavustin säätää moottorin trimmikulmaa optimaalisen kulkuasennon, suorituskyvyn ja polttoainetalouden saavuttamiseksi sekä kiihdytyksissä että matka-ajossa. 

Toimintavarman ohjausjärjestelmän tilan- ja huollontarve on vähäinen, sillä perinteisten ohjausjärjestelmien hydrauliputkia ja -pumppuja ei tarvita lainkaan. Elektroninen järjestelmä tarvitsee myös vähemmän virtaa kuin perinteinen hydrauliohjaus. 

Uusi moottoriteknologia on huomioitu myös ohjaajan pulpetissa, johon on suunniteltu ergonomisesti hyvä paikka Helm Master EX -järjestelmän joystick-ohjaimelle ja näytölle. Yamaha Helm Master EX mahdollistaa myös yksimoottorisen veneen helpon ja tarkan hallinnan ahtaissakin paikoissa kuten satamissa ja kapeilla väylillä. Aiemmin järjestelmä on ollut saatavilla vain kahdella moottorilla varustettuihin Buster Phantom-malleihin. 

Laaja vakiovarustus

Magnumin ja SuperMagnumin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. tilttiratti ja trimmilevyt joystick-ohjauksella, kansivalot ja avaimeton käynnistys. Molempien mallien lattia on liukuestekuvioitua alumiinia, kaiteet, knaapit ja muu kansiheloitus ruostumatonta terästä. 

SuperMagnumissa vakiovarustus on vielä laajempi ja hintaan kuuluvat myös kaiuttimet ja vahvistimen sisältävä Entertainment-paketti ja vesihiihtokaari.  Lisävarusteina on saatavilla mm. jääkaappi, keulapotkuri, ankkurivinssi ja auringonottotaso sekä runkoteippaus. 

Uusi Buster Magnum ja SuperMagnum ovat saatavilla loppuvuodesta 2021.  

Buster Magnum 2022

  • Pituus 7,20 m
  • Leveys 2,50 m
  • Paino ilman moottoria 1220 kg
  • Henkilömäärä 8
  • Kantavuus 884 kg 
  • Polttoainetankin tilavuus 300 l
  • Moottorin tehoalue 175–225 hv

Buster SuperMagnum 2022

  • Pituus 7,40 m
  • Leveys 2,50 m
  • Paino ilman moottoria 1260 kg
  • Henkilömäärä 10
  • Kantavuus 1101 kg
  • Polttoainetankin tilavuus 300 l
  • Moottorin tehoalue 225–300 hv
Jaa