Ajankohtaista: Uusien Magnum-mallien joystick ohjaa nyt myös keulapotkuria

4.7.2025

Uusien Magnum-mallien joystick ohjaa nyt myös keulapotkuria

Yamaha Helm Master EX seamlessly operating bow thruster of Buster SuperMagnum

Busterin Magnum-mallit ovat nyt entistäkin helppokäyttöisempiä, sillä Yamahan sähköisesti ohjattujen V6-perämoottoreiden Helm Master EX -järjestelmä toimii saumattomasti yhdessä Sleipnerin keulapotkurin kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että satamassa venettä voi ohjata joystickilla, joka ohjaa huomaamattomasti paitsi perämoottorin, myös keulan ohjauspotkurin toimintaa.  

Lopputuloksena satamamanööverit ovat uskomattoman helppoja – laiturista lähtö ja laituriin paluu käyvät yhdellä joystickilla. Sleipnerin muuttuvanopeuksinen SEP40-keulapotkuri aktivoituu tarvittessa, jolloin vene pysyy varmasti halutussa asennossa ja suunnassa.  Tämä tekee suurten Buster-mallien käsittelystä satamassa ennenäkemättömän helppoa. 

Yamaha Helm Master EX joystick control, Buster SuperMagnum
Magnumia voi ohjata pienissä nopeuksissa joystickilla, joka kontrolloi sekä Yamahan moottoria että Sleipnerin keulapotkuria.

Vuosimallin 2025 Magnumeiden uudet moottorivaihtoehdot ovat Yamahan uuden sukupolven 4,2-litraisia V6-moottoreita. Buster Magnum 2025:n suurin moottori on Yamaha F250, Buster Magnum Cabinin Yamaha F300 XSB ja Buster SuperMagnumin Yamaha F350. Tehokkaammilla moottoreilla saadaan veneiden ominaisuuksia parannettua etenkin raskaassa lastissa, ja modernin moottoriteknologian ansiosta veneet ovat silti taloudellisia ajaa. 

Moottorit tarjoavat myös pienempiä malleja enemmän tehoa ja vääntömomenttia alhaisemmilla käyntinopeuksilla, mikä helpottaa veneen hallintaa hitaassa vauhdissa. 

  • Buster Magnum 2025 ja Yamaha F250:  taloudellisin nopeusalue on 22–28 solmua. Tällöin kulutus pysyy noin litrassa / meripeninkulma. Huippunopeus nousee uudella moottorilla noin 47 solmuun. 
  • Buster SuperMagnum 2025 ja Yamaha F350XSA: taloudellisin nopeusalue Yamaha F350 -moottorilla on puolestaan 18–30 solmua, jolloin kulutus pysyy alle 1,2 litrassa / mpk. Huippunopeus on noin 52 solmua. 
  • Buster Magnum Cabin ja Yamaha F300 XSB: taloudellisin nopeusalue: 19–27 solmua, kulutus 1,1–1,3 l/mpk. Huippunopeus on noin 46 solmua

Buster Magnum

Vastikään uudistettu 7,2 metriä pitkä Buster Magnum edustaa mallisarjan viidettä sukupolvea. Vene on rekisteröity kahdeksalle hengelle. Busterin mallistoon Magnum on tullut jo vuonna 1990 ja se on kautta aikojen suosituin suuri avovene Pohjoismaissa.

Buster SuperMagnum

Suurempi SuperMagnum on mallisarjassaan kolmannen sukupolven edustaja ja se on kuulunut Busterin mallistoon vuodesta 2013 alkaen. Kokonaispituudeltaan 7,4-metrinen SuperMagnum on rekisteröity kymmenelle hengelle.

Buster Magnum Cabin

Buster Magnum Cabin on kahdeksalle hengelle suunniteltu ylellinen yhteysvene kaikkiin sääolosuhteisiin. Veneen runko on alumiinia ja kansi ja hytti lujitemuovia. Valtavien panoraamaikkunoiden ja esteettömän 360:n asteen näkymän ansiosta sisätilojen tuntuma on kuin avoveneessä, mutta sisätilojen tarjoamin mukavuuksin. 

Yamahan Helm Master EX

Yamahan uusissa V6-moottoreissa on vakiona hydrauliohjaus, mutta lisävarusteena on saatavana täysin sähköinen DES-ohjaus (Digital Electric Steering). DES mahdollistaa myös Helm Master EX -ohjausjärjestelmän käyttöönoton. Yamahan Helm Masterilla venettä voi hallita hitaissa nopeuksissa joystickillä, se pysyy paikallaan SetPoint-toiminnolla ja pidemmillä siirtymillä matkantekoa helpottaa automaattiohjaus. 

Helm Master -ohjaukseen voidaan integroida myös veneen muuttuvanopeuksinen Sleipner SEP40 -keulapotkuri, jolloin yhdellä joystickilla ohjataan saumattomasti laiturimanöövereissa sekä keulapotkuria että perämoottoria.  

Muihin uusien moottoreiden käytettävävyyttä parantaviin ominaisuuksiin kuuluvat TERE-pakojärjestelmä sekä TotalTilt-toimint. TERE-pakojärjestelmä (Thrust Enhancing Reverse Exhaust) pitää peruutettaessa pakokaasut pois potkurista. Tämän ansiosta veneen käsiteltävyys peruutettaessa on parempi. TotalTilt puolestaan mahdollistaa moottorin helpon ja nopean kippaamisen tai laskemisen alas yksinkertaisella trimminapin kaksoispainalluksella. 

Jaa