Ajankohtaista: Hienosta saaristosta voi nauttia pienelläkin veneellä

2.6.2020

Hienosta saaristosta voi nauttia pienelläkin veneellä

Sirpa Stenroos, Timo Aaltonen ja uusi Buster XL

Turun ja Tukholman saaristot ovat hienointa maailmassa ja niistä voi nauttia pienelläkin veneellä, sanoo raumalainen merikapteeni Timo Aaltonen.

Timo Aaltonen puhuu kokemuksesta, sillä takana on jo 11 pitkää kesälomamatkaa pienellä Buster-alumiiniveneellä. Kesän 2020 venematka yhdessä elämänkumppani Sirpa Stenroosin kanssa, tai ”reisu”, kuten se rauman murteella lausutaan, on aiempia varmasti mukavampi. Veneenä on nimittäin nyt kipparin ylpeydenaihe, aiempia veneitä selvästi suurempi aivan uusi Buster XL suojaisine matkustamoineen.

”Pitkiä matkoja voi tehdä, kunhan suunnittele matkan hyvin ja ottaa huomioon sääolosuhteet. Yksi tärkeä asia on, että vaikka pienellä veneellä liikutaan niin huumori ei riitä asua teltassa. Siksi varaamme aina hyvät hotellit vetten äärellä”, Timo Aaltonen kertoo.

”Tää kyl hakkaa etelänmatkat”

Kesän 2020 matka suuntautuu Raumalta Ruotsiin, kuten suurin osa aiemmistakin. Matka on jo tarkasti suunniteltu ja hotellit varattu. Alkumatkalla noudatetaan aiempien vuosien hyväksi koettua reittiä.

”Reisun aikataulu ja kuvio on sellainen, että aamulla lähdetään Raumalta ja ensimmäisenä päivänä ajetaan Turun saariston läpi ja Ahvenanmeren yli Furusundin, mikä on ensimmäinen kapeikko kun Ahvenanmereltä mennään Tukholman saaristoon.”

Seuraavana päivänä nautitaan Tukholman saariston tunnetuimmista veneilykohteista: lounas nautitaan Sandhamnissa, josta siirrytään yöksi Saltjöbadenin Grand Hoteliin. Saltsjöbadenista matka jatkuu kolmantena päivänä Tukholmaan, josta noustaan sulun kautta nauttimaan järvimaisemista Mälarenille.

Mälarenilta Buster suuntaa Södertäljen kautta jälleen merelle ja Nynashamniin, jossa syödään hyvä lounas kalaravintolassa. Sieltä palataan Saltsjöbadeniin ja neljäntenä päivän jälleen Tukoholman keskustaan. Reissun kuudentena päivänä Aaltonen ja Stenroos kiinnittyvät Busterilla Maarianhaminan Länsisatamaan, josta ajetaan hotelli Pommernissa vietetyn yön ja viikon kestävän kiertoajelun päätteeksi jälleen kotisatamaan Raumalle.

”Se on hemmetin hieno reisu! Matkaa tulee vajaat 500 mpk ja jos kelit on hyvät, niin en tiedä kyllä hienompaa lomamatkaa”, Aaltonen kertoo. Samaa mieltä on myös Sirpa Stenroos.

”Tää kyl hakkaa etelänmatkat. Se huono puoli on, että tää on liian lyhyt, voisin olla matkalla monta viikkoa kauemmin. Tykkään kans veneillä, tässä on tämä merielementti ja kaikki”, Sirpa Stenroos sanoo.

Ahvenanmeren ylitys vaatii harkintaa

Timo Aaltosen päivätyössä suurilla laivoilla komentosilta on niin korkealla, että kapeimmillaan 20 merimailin mittaisen Ahvenanmeren vastarannalla näkyy aina maata. Pienellä avoveneellä noin puolitoista tuntia kestävä ylitys on tehtävä harkiten ja sopivan sään vallitessa.

”Venematkoillamme ensisijaisen tärkeää on turvallisuus, katsotaan vähän kelejä ja meillä on aina turvahenkilö maissa, kenelle ilmoitellaan missä liikutaan. Ahvenanmeren ylitystä varten mukana on hätäraketit ja käsisoihdut”, Aaltonen kertoo.

Ensimmäiset pitkät venematkat Timo Aaltonen teki nyt jo edesmenneen isänsä Veini Aaltosen kanssa. Silloin matkat tehtiin armeijan marssikompassin ja perinteisten merikarttojen opastuksella. Ahvenanmeren ylityksessä isä piti kompassia kädessä, poika ohjasi ja käytti kaasua.

Kesän 2020 matkalla on otettu jo huima teknologinen harppaus pelkän  kompassin varassa liikkumisesta. Navigointia helpottaa Buster XL:n vakiovarusteisiin kuuluva Buster Q -älynäyttö elektronisine karttoineen. Matkustajat ovat suojassa leveän, etupenkkien sivuille jatkuvan tuulilasin takana ja mukava matkanopeus on kelistä riippuen 20–30 solmua. Isän muistoksi uusi vene sai Raision satamassa toukokuussa nimekseen Veini.

Jo Buster RS:llä tehtiin pitkiä matkoja

”Ensimmäinen Buster oli R vuonna 1978, seuraava Buster RS, jolla tehtiin jo pidempiä matkoja. Isän kanssa hankittiin vielä Buster M, viimeiset viisi vuotta meillä on ollut Buster Lx jolla on käyty Uppsalassa asti”, Aaltonen muistelee.

Aaltosella on pitkä kokemus sekä puusta, lasikuidusta että alumiinista tehdyistä veneistä sekä paljon suuremmistakin aluksista. Omassa käytössä hän on päätynyt alumiiniveneisiin. 

”Alumiinivene on huoleton vene, kestävä vene ja nykyään aika tyylikäskin”, Aaltonen sanoo. 

Pisin reissu oli Selkämeren kierros, joka tehtiin 4,5 metriä pitkällä Buster RS:llä. Matkaa kertyi noin 640 meripeninkulmaa ensin Raumalta Ahvenanmeren kautta Gävleen, sitten Ruotsin rannikkoa pohjoiseen luonnonkauniin Höga Kusten -rannikkoseudun kautta Örnsköldsvikiin, ja sieltä kolmantena matkapäivänä Merenkurkun yli Vaasaan ja sieltä neljäntenä päivänä takaisin Raumalle.

Keväällä uusi, hohtavan valkoisella värilaidalla ja mustiksi teipatuilla kyljillä varustettu Buster XL odottaa seuraavaa matkaa kotisatamassa Raumalla. Talveksi kuusimetrinen vene mahtuu vielä sopivasti omaan autotalliin.

”Keväällä viimeistään Helsingin venenäyttelyssä alkaa sormet syyhyämään seuraavan kesän venereisun suunnittelua”, Aaltonen sanoo.
 

Jaa