Nyheter: Fiskars fortsätter att fokusera på globala konsumentvaror

11.11.2015

Fiskars fortsätter att fokusera på globala konsumentvaror

– säljer Buster Boats till Yamaha

Fiskars Oyj Abp
Pressmeddelande
11.11.2015 kl. 16.00 EET

Fiskars har idag ingått ett avtal om att sälja sin båtverksamhet till Yamaha Motor Europe N.V. Transaktionen, som inkluderar försäljningen av aktier i Inhan Tehtaat Oy Ab, varumärket Buster samt tillhörande fabrik och mark i Ähtäri, Finland skall slutföras i början av 2016. Avyttringen förväntas inte påverka Fiskars finansiella ställning eller resultat under det fjärde kvartalet 2015 eller vid avslutande av affären.

Fiskars strävar efter att fungera som ett integrerat konsumentvarubolag. Som ett led i förverkligande av bolagats strategi har bolaget kommit överens om att sälja båtverksamheten, vilket ytterligare stärker bolagets fokus på sina kärnkategorier: Functional products, Living products och Outdoor products. Sedan början av år 2015 har båtverksamheten rapporterats som en del av Fiskars Övriga segment.

Inhan Tehtaat Oy Ab är Europas största tillverkare av aluminiumbåtar vars största marknad är östersjöregionen. Omsättningen för Fiskars båtverksamhet förväntas vara ungefär 32 milj. euro år 2015 och rörelseresultatet förväntas vara ungefär 1 milj. euro. Företaget har för tillfället ungefär 160 anställda. Buster-båtarna är de mest populära aluminiumbåtarna i Finland, Sverige och Norge och varumärket erbjuder ett brett sortiment av båtar för allt från mångsidigt fritids- till krävande professionellt bruk.

”Med försäljningen av varumärket Buster förstärker vi vårt fokus på Fiskars kärnverksamheter medan vi fortsätter göra framsteg mot att bli ett globalt integrerat konsumentvarubolag. Buster har 60 års erfarenhet av tillverkning av aluminiumbåtar och har på senaste tiden gjort markanta satsningar på sin produktutveckling, formgivning och produktionsprocess. Yamaha är en av världens ledande bolag inom marinbranschen och vi tror starkt på att affären är den bästa vägen framåt för Busters kunder och anställda,” säger Kari Kauniskangas, verkställande direktör på Fiskars.

”Buster har redan i flera år samarbetat med Yamaha. Nya ägarskapet möjliggör ett närmare samarbete samt att vi kan utvidga verksamheten till nya marknader,” säger Juha Lehtola, direktör Fiskars båtverksamhet.

Mediakontakter:

Maija Taimi, chef för koncernkommunikation och samhällsansvar, tfn +358 204 39 5031, communications@fiskars.com

Fiskars - århundraden av stolthet och passion för design. Varje dag.

Fiskars grundades år 1649 i Fiskars Bruk och är idag en ledande leverantör av konsumentprodukter med globalt ansedda varumärken som Fiskars, Iittala, Gerber, Wedgwood och Waterford. Med ikoniska produkter, starka varumärken och global ambition är Fiskars mål att berika människors liv i hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter är tillgängliga i mer än 100 länder och företaget sysselsätter cirka 8 600 människor i 30 länder. Fiskars är noterat på Nasdaq Helsinki. www.fiskarsgroup.com

Del