Nyheter: Nya Buster Magnum valdes till Best of Boats -finalen

6.11.2018

Nya Buster Magnum valdes till Best of Boats -finalen

aluminiumbåt Buster Magnum valdes till Best of Boats -finalen

”Mångsidig, kan anpassas till många olika behov och rolig att köra.” Nya Buster Magnum har valts bland drygt 500 båtar till den uppskattade Best of Boats -tävlingens final i kategorin Best for Fun.

Med Best of Boats -tävlingen avser man att mångsidigt beakta motorbåtarnas olika delområden och ägarnas olikartade behov. Enligt Best of Boats-juryn är båten en Best of Fun – som bäst då det gäller att ha trevligt – för att den är rolig att köra, i den upplever man såväl naturen, sjön som styrkan och den anpassar sig för mångsidiga behov och olika vattensporter.

Till tävlingens jury hör 18 erfarna redaktörer i båtbranschen, från 16 olika länder. Som grund för urvalet har man testat över 500 båtar från 20 olika länder. Den nordiska båtpressen representeras i juryn av den finländska tidskriften Venemestaris och nätpublikationen Totalvene.fi:s chefredaktör Jan Sjölund samt den ledande svenska båttidskriften Båtnytts långvariga redaktör Anna Sandgren. Tidskriften har specialiserat sig på båttester.

Populäraste stora öppna aluminiumbåten i Norden

Den nästan 30-åriga Buster Magnum är genom tiderna den framgångsrikaste och populäraste stora öppna aluminiumbåten i Norden. Tidigare generationer av Magnum-båtar har sålts i över 5000 stycken. Den sjödugliga och fartfyllda modellen är speciellt populär på Norges och Sveriges öppna kuster mot Atlanten, där man ställer speciellt höga krav på båtarna.

Nya Buster Magnum är en 7,2 meter lång åtta personers öppen båt, vars största motoralternativ är Yamaha F225. Den fjärde generationens Buster Magnum är klart större än sin föregångare: skrovlängden har vuxit med 30 centimeter och den är 20 centimeter bredare än sin föregångare. 

”Storbåtskänsla”

”I nya Magnum han man storbåtskänsla, köregenskaperna har förbättrats avsevärt tack vare det nya skrovet och tyngdpunkten som förflyttats bakåt. Med en skarpare skrovform och tre par aggressivt utformade steglister har man strävat efter en prestationsförmåga, som gör båten rolig att köra” säger Anders Kurtén.

Den mista motorstyrkan har stigit ett steg till 175 hästkrafter. Magnums största motoralternativ är 225 hästkrafters V6-Yamaha, med vilken man når en toppfart på 47 knop. Tankvolymen har utökats med nästan det dubbla till 300 liter, varvid räckvidden har ökat betydligt.

Tack vare den ekonomiska skrovformen och steglisterna ligger prestandan med samma motoreffekt på föregångarens nivå, även om båten är längre och också lite tyngre. 
 

Dela