Nyheter: Så förnyades den okomplicerade stugbåten Buster S

30.12.2016

Så förnyades den okomplicerade stugbåten Buster S

Buster S förnyades helt till säsongen 2017 och samtidigt gjorde man tre skrovversioner för olika användningsändamål. Vad eftersträvade man vid planeringen, vilka utmaningar mötte man och hur föddes den nya båtmodellen? Om det berättar Busters utvecklingsingenjör Kalle Kanerva, projektchef för Buster S.

Målsättningen var att få mera utrymme och regnvattensdränering – att skapa en bra allroundbåt för mångsidig användning

En dylik allroundbåt måste fungera i varierande användning och i planeringen och utvecklingsarbetet hade man hela tiden mångsidigheten som riktlinje. Buster S är planerad för skyddade farvatten och den huvudsakliga användarkretsen utgörs av till exempel stugfolk som kör tämligen korta sträckor. Båten lämpar sig utmärkt även för fiske och nöjeskörning.

Man ville tidsenligt göra båten självlänsande och den skulle bli rymlig och ännu funktionellare än föregångaren. Även om nya Buster S är 20 cm kortare än tidigare finns det ett större och jämnare, praktiskt durkutrymme bl.a. därför, att motorbrunnen är kortare och durkytan planare.

Lastkapaciteten och tyngdpunkten medför utmaningar vid planeringen av en liten båt

Lastningen av båten inverkar stort på båtens gång speciellt i en så här liten båt. Om flera personer är ombord och allt gods är placerat akterut kan det vara svårt att komma upp i plan. Tyngdpunkten i långskeppsled är avgörande i en liten båt: om tyngdpunkten ligger för långt bak är båten svår att få upp i plan och den ”galopperar” lätt.

”Det lönar sig att alltid lasta båten möjligast jämnt, då går den i bästa möjliga läge”, påminner Kanerva.

Motorrekommendationen utgör en skild utmaning. Mången kund i Finland vill skaffa båten med en 20 hk motor för att undgå registrering och då är det viktigt, att båten verkligen fungerar också med denna minsta rekommenderade motoreffekt.

Den nya Buster S stiger bättre upp i plan än den tidigare versionen. Vi satte som villkor att båten stiger upp i plan med en 20 hk motor då två 75 kilos personer sitter på akterbänken – och det lyckades vi med. Båten testades med alla rekommenderade motorer med flera olika propellrar, för att hitta den bästa möjliga kombinationerna.

Säkerhet och stabilitet i nyckelposition

Nya Buster S har bättre köregenskaper än sin föregångare. Ett djupare V-botten är inte ändamålsenligt i en så här liten båt, även om den vid körning i grövre sjögång skulle vara bättre. Båtens egenskaper är alltid summan av kompromisser och det är viktigt att beakta de faktorer, som just i ifrågavarande båtstorleksklass och –modell är viktiga.

”Säkerheten och stabiliteten utgör också i småbåtar de viktigaste argumenten, men goda köregenskaper medför förutom trygghetskänslan även komfort”, konstaterar Kanerva.

Den optimala gången säkras genom rätt propellerval

Det är viktigt att välja rätt propeller, valet har stor betydelse också i en liten båt. Med en propeller som har för stor stigning kommer man med en lastad båt inte upp till rätt varvtalsområde, varvid man inte får fram den bästa prestandan eller bränsleekonomin. Med en propeller med för liten stigning blir problemet det, att varvtalet växer sig för stort med följden att motorns varvtalsvakt begränsar effekten som kan tas ut.

”Då man skaffar sig en båt lönar det sig att berätta för återförsäljaren, med vilken last båten vanligtvis används, varvid en sakkunnig återförsäljare kan välja rätt motor och propeller till båtpaketet”, råder Kanerva.

Buster S:s färd från konstruktionsbordet till produktionslinjen

Planeringen av den nya Buster S–modellserien inleddes våren 2015, då Busters båtkonstruktör och designer Kai Ilmanen planerade utseendet för den nya båtmodellen. Arbetet fortsattes av mekanikplaneraren Aleksi Juusti för de tekniska lösningarnas del. Sommaren 2015 kunde man sjösätta de första prototyperna med två olika V-botten och kunde testa hur den planerade skrovformen fungerade på sjön.

De första prototypernas utrustning var spartansk: endast motor och styrpulpet, men vikten och viktfördelningen strävade man redan i detta skede att få möjligast verklighetsnära.

Under de första testen koncentrerade man sig främst på båtarnas hydrodynamiska och hydrostatiska egenskaper. Genom en rak kölprofil uppnådde man en bra kursstabilitet i deplacementgång samt lämpligt fäste vid rask kurvtagning. 

Då man var nöjd med skrovet och dess egenskaper påbörjade man en mera detaljerad planering av de tekniska lösningarna såsom bl.a. komponentval och hållfastighetsberäkningar. På fabriken började man också planera de verktyg och hjälpmedel som skulle behövas vid båtens serietillverkning.

Då skrovgeometrin blev klar tillverkades ett skrov, med vilket man kunde genomföra båtens certifiering: i detta skede skall bl.a. båtens vikt och mängden flytmaterial vara enhetliga med produktionsbåtens.

Under 0-serien finjusteras båten och produktionsredskapen

Skrovjiggen, eller ”bädden” som motsvarar skrovformen och på vilken skrovet sätt ihop, och övriga kritiska produktionsverktyg fick man färdiga under början av år 2016 och kunde då inleda sammansättningen på fabriken av den s.k. 0-serien. Den här testseriens syfte är att finputsa båtens alla detaljer och färdigställa den för serieproduktion.

Under 0-seriens produktionsprocess testar man också produktionsredskapens funktion. Det måste hela tiden finnas en bra diskussionskontakt mellan produktutveckling och produktionen och speciellt viktig och tät är den under 0-seriens produktionsprocess.

”I projektgruppen ingår alltid representanter för både produktutveckling och produktion för att man skall i samarbete finna de bästa lösningarna, och för att det inte skall komma överraskningar mera i produktionsskedet”, berättar Kanerva.

”Det mest utmanande skedet i ett dylikt projekt är utan vidare då man rullar ut produkten i serietillverkning. Varje detalj måste vara sådan, att ett smidigt arbetsflöde kan garanteras. En riktig samansättningsordning och lätt monterbara, tillräckligt enkla och bra planerade delar innehar en viktig roll då det är fråga om en serieproducerad båt”, konstaterar Kanerva.

Redan med de första provkörningsvärderingarna som grund ser det ut som om de mål planerarna definierat skulle ha uppnåtts. Trots sin ringa storlek är S en praktisk och rymlig allroundbåt att ha på stugstranden.

”Det nya skrovet är ett klart framsteg då det gäller körkomforten och den rätlinjiga layouten maximerar mångsidigheten och alla centimetrar man har till sitt förfogande. Enkelheten är i detta fall ett framsteg – och egentligen vackert”, skriver Venemestaris erfarna chefredaktör Jan Sjölund.

Tilläggsuppgifter om båten: Buster S, S1 och Scc 

Dela